Volvo Penta Interceptors och Humphree är ett helautomatiskt trim- och stabiliceringssystem med interceptorer som kan ersätta traditionella trimplan. Kortfattat kan man säga att interceptorerna gör det som trimplanen gör; skapar lyftkraft för att minska vågmotståndet och därmed hjälper båten snabbare upp i planing. De rätar också båten i sidled för att kompensera för vindpåverkan och snedfördelning av vikt ombord. Plus i vissa fall en massa mer, automatiskt – och så mycket snabbare. Systemet ger en behagligare upplevelse ombord, lägre bränsleekonomi och förbättrad sikt genom anpassad trimvinkel. Kräver mindre underhåll tack vare att de är tillverkade i kompositmaterial behövs inga zinkanoder.
Volvo Penta Interceptorer monteras endast i kombination med Volvo Penta motorer med Glass Cockpit display. Triminställningar och justeringar kan enbart göras av en Volvo Penta auktoriserade tekniker. Användaren kan aktivera eller avaktivera automatiken och kontrollera interceptorerna manuellt via motorreglaget.
Humphree kan monteras oberoende av motorfabrikat och har en separat kontrollpanel där flera inställningar kan göras av båtägaren. Kanske har man behov av olika mycket trim beroende av om man har med sig en tender på badplattformen eller inte. Användaren kan på kontrollpanelen se aktivitet, aktivera eller avaktivera automatiken och kontrollera interceptorerna manuellt.
Efter att ha provkört installationer i flera Princess och Nord West är vår bedömning att Volvo Pentas och Humphree’s Interceptorer och deras Automatiska kontrollsystem är rent av fantastiska. I flera av installationerna monterades interceptorer, Auto Trim, Auto List, Coordinated turn samt Active Ride Control. Systemen ökade hastigheten, minskade svängradien och bränsleförbrukningen, balanserade svängarna mer och minskade accelerationstiden markant. Med det rolldämpande systemet Active Ride Control dämpades även båtarnas rullningar avsevärt. Att sitta på flybridge och styra med Coordinated Turn är enormt komfortabelt!
AUTO TRIM CONTROL
Att accelerera och föra fram sin båt i olika hastigheter innebär ofta att båten körs med olika trimvinklar. I många situationer resulterar detta i en dålig trimvinkel, högt vågmotstånd, dålig sikt och minskad komfort. Istället för manuell justering av Humphree’s interceptorer, ger Automatic Trim Control full automatisk kontroll av trimvinkeln genom att trycka på en knapp.
AUTO LIST CONTROL
Ojämn belastning, sidvind och varierande förhållanden får normalt båten att kränga. När du kör i en rak kurs, kommer Automatic List Control att räta upp båtens lutning till en förinställd vinkel, vanligen noll grader. När båten går in en sväng gör systemet det möjligt för båten att kränga naturligt under svängen och när båten har lämnat giren korrigerar systemet återigen båten till den förinställda vinkeln.
COORDINATED TURN
Coordinated Turn justerar automatiskt båtens krängningsvinkel under girar för att minska sidokrafter för passagerarna ombord. Systemet övervakar kontinuerligt roderpositionen under giren och interceptorernas bladrörelser samordnas således automatiskt med roderrörelsen. Med en kontrollerad krängningsvinkel, kan högre vridhastigheter och bättre komfort uppnås. Även båtens svängradie förbättras avsevärt som en följd av styrkraften som skapas av interceptorerna.
ACTIVE RIDE CONTROL
I öppet havstillstånd påverkas en båt i alla axlar, Rullnings- och stampningsrörelser ombord på en båt orsakar oftast obehag för alla ombord. Med Humphree Active Ride Control minskas dessa rörelser betydligt. I Active Ride Control ingår även Automatic Trim och Automatic List som kompenserar för sidvindar eller ojämna belastningar – allt i ett och samma system.
Hur fungerar det?
Fördelen med en interceptor kontra ett traditionellt trimplan är att man skapar en enorm lyftkraft rakt under akterspegeln. Lyftkraften minskar i sin tur båtens motstånd i vattnet. och båten ökar farten och minskar förbrukningen. Under hela skrovet finns ett område med vatten ett så kallat “boundary layer” på ca 10 mm som ligger still och följer med båten, därför måste interceptorns nedstickande blad vara så långt som möjligt, för att kunna skapa lyftkraft.
Humphree har marknadens snabbaste och längsta interceptorblad vilket resulterar i att effekten både blir mycket god och påverkan blir i det närmaste ögonblicklig. Genom att kunna röra interceptorblad med minst 50mm slaglängd med stor noggrannhet och hastighet kommer båtens rörelser att påverkas mycket.